niedziela, 5 maja 2013

Akwarium dla bojownika

Właśnie szykuję akwarium dla mojej samiczki, przy okazji chciałam wyrazić moją opinię na temat zbiorników dla bojowników. Przeglądając polskie fora internetowe, bardzo często spotykam się z opinią, że minimalny zbiornik dla bojownika to 25l do tego grzałka, filtr, i konieczne żywe roślini, ewentualnie inne dekoracje jak korzenie i tym podobne. Osobiście to nie do końca się z tym zgadzam. Gdy podejmieny decyzję dotycząco trzymania bojownika musimy odpowiedzieć sobie na pare pytań. A mianowicie, czy chcemy bojownika bo chcemy coś żywego a jednocześnie może on spełniać funkcję dekoracji mieszkania, czy chcemy "bawić" w akwarystykę. Oczywiście należy pamiętać, że bojownik to żywe stworzenie i trzeba mu będzie zapewnić odpowiednie warunki i opiekę. Jeśli chcemy zacząć przygodę z akwarystyką, to faktycznie proponuje akwarium minimum 25l z całym wyposarzeniem jak filtr, grzałka i inne dodatki. Jeśli chodzi o roślinki to tutaj radzę znaleść jak najwięcej informacjo o gatunach, które nas interesują, aby zapewnic im odpowiednie warunki i oświetlenie bo zwykła lampka biorkowa nie wystarczy, coś o tym wiem, w przeszłości miałam  200l roślinne, ale to temat rzeka a ten post nie dotyczy trzymania roślinek w akwarium. Do takiego akwarium oprócz bojownika możemy dodać jeszcze kilka innych rybek lub krewetek, ale to już kwiestia upodobania. Jeśli chcemy jednak trzymać tylko i wyłącznie bojownika to tutaj pole do popisuje jest naprawde duże. Moim zdaniem zbiornik 4l w zupelności wystarczy, ale polecam akwariuum 10l gdyż w takim łatwo zainstalować grzałkę a utrzymanie bojownikowi odpowiedniej temperatury jest bardzo ważne dla jego zdrowia. Zalecam również mały filterek, ale nie jest on konieczny, pod warunkiem, że nie będziemy przekarmiać rybki i często zmieniać wodę. Pamiętajmy, że żołądek bojownika jest mniej wiecej wielkości jego oka, także naprawdę malutki. Jedna czy dwie kuleczkie dziennie w zupełności wystarczą. Ja ze względu, że mieszkam w ciepłych krajach i temperature w pokoju od kwietnia do listopada nie spada poniżej 24 stopni, w tym okresie nie stosuję grzałek a moje bojowniki mieszkają w zbiornikach od 3 do 10 litrów. Kwestia dekoracji to kwestia gustu, także taki zbiornik możemy urządzić jak tylko chcemy. Moje 10 litrowe akwarium stoi obok łóżka i spełnia funkcje nocnej lamki, także o żadnych żywych roślinkach nie ma mowy. Biały bojownik w tym akwarim posłuży do hodowli. Mam jeszcze dwa bojowniki strzępiaste, jeden cały czerwony ma ponad 3 lata a drugi niebiesko-zielony około roku. Oba na czas zimowy mieszkaja w przedzielonym na poł 10 litrowym akwarium z grzałką. Dodam też, że co kilka tygodni zmieniam im wystrój ich domków, gdyż wierzę, że bojowniki się nudzą i popadają w depresję co powoduję różne choroby a nawet zgon.
3 letni Igor
Jak widać jego ogon nie jest już taki piękny, ale to normalne w tym wieku
 
 
 
                               
 Roczny Oskar, niestety nie chciał pozować
 
 
 
Jak widać Oskar i Igor pełnią funkcję dekoracyjne, z jakiegoś powodu bardzo lubie ich towarzystko. Może ktoś pomyśli, że to tylko rybka, ale dla mnie mają ogromne osobowości. W powyżej opisanych przeze mnie warunkach moje bojowniki dożywają 4-5 lat, także jak widać bojownik nie potrzebuję 25l z roślinkami i tak dalej aby długo żyć.
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz